Vitaal Journaal

Zorg

Beste score ooit: het regent complimentjes bij Brabants ziekenhuis

Nog nooit kreeg een ziekenhuis zoveel complimentjes voor goede zorgkwaliteit als het Máxima Medisch Centrum. De keurders van NIAZ waren vol lof over de betrokkenheid van de verpleegkundigen en artsen. "Het verschil zit in de details", zegt een van de verpleegsters van het ziekenhuis.


Beste score ooit: het regent complimentjes bij Brabants ziekenhuis


Te weinig handen aan bed door bezuinigingen, afstandelijke verpleegkundigen of te weinig oog voor veiligheid? Volgens keuringsinstituut NIAZ is niets van dat alles een probleem bij het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Veldhoven en Eindhoven. Het ziekenhuis kreeg op maar liefst 25 punten complimentjes: het hoogste aantal dat tot nu toe door het instituut is gegeven.

Erkenning
Longarts en voorzitter van de medische staf Roel Aleva (foto rechts) is trots op de score. "De buit is binnen!", grapt hij. "We hebben hier met z'n allen lange tijd hard aan gewerkt. Dan is het natuurlijk leuk als het slaagt en je erkenning krijgt."

Het ziekenhuis is continu bezig met wat er beter kan, zegt Aleva. En dat houdt alle medewerkers scherp. "Als je ziet dat dingen organisatorisch niet goed lopen, moet je dat aanpakken." Het goede resultaat is voor een groot deel te danken aan de grote inzet van medewerkers, denkt hij. "Je kunt wel van alles bedenken om problemen op te lossen, maar de mensen op de werkvloer moeten die verbeterslag maken. En dat doen ze."

Mooi om voor anderen te zorgen
Dat beaamt Marieke Jansen, verpleegkundige van de interne geneeskunde-afdeling. De 25-jarige Marieke reist vijf dagen per week naar het ziekenhuis in Veldhoven en doet daar haar uiterste best. "De werkdruk is best hoog, maar ik vind het nog steeds heel leuk."

In 2011 begon Marieke bij het ziekenhuis als trainee en sindsdien is ze er niet meer weg te denken. "Ik vind het heel mooi om voor andere mensen te zorgen en voor ze klaar te staan. Ik wist het vanaf de eerste dag meteen: dit is wat ik wil."

'Verschil zit in de details'
De verpleegkundige denkt dat de goede score komt omdat zelfs over de 'allerkleinste dingetjes' wordt nagedacht. "Het verschil zit in de details. Zo hebben medicijnen altijd hetzelfde plekje op het nachtkasje en kunnen de verpleegkundigen niet gestoord worden tijdens het toedienen van medicijnen."

Longarts Aleva vindt dat het MMC vooral uitblinkt in de zorg voor kankerpatiënten, geboortezorg en revalidatie. "We hebben veel kennis onder één dak en onze specialisten werken samen om patiënten de beste behandeling te bieden."

Laatste wens

Ook is er nog genoeg tijd voor persoonlijke aandacht. Marieke: "Laatst lag er een terminaal zieke man op onze afdeling. Zijn vrouw was ondertussen ook opgenomen in een ander ziekenhuis. De wens van die patiënt was om zijn vrouw nog een allerlaatste keertje te zien: toen heb ik alles op alles gezet zodat het koppel nog eventjes samen kon zijn."

Aleva herinnert zich de patiënt nog goed. Zelf heeft hij ook eens alles op alles gezet om de wens van een patiënt . "Een man met longfibrose voelde zich niet zo ziek. Hij wilde niet thuis zitten, maar gewoon blijven werken. Maar dan had hij wel zuurstof nodig op zijn werk. Dat was een heleboel gedoe, maar we hebben het voor elkaar gekregen. Als zoiets lukt, geeft dat een heel goed gevoel."

Ruimte voor verbetering
Of er nog verbeteringen mogelijk zijn in het ziekenhuis? "Altijd", zegt Aleva. "Het is niet zo dat we achterover gaan leunen nu we deze beoordeling hebben, het is natuurlijk nooit klaar."
RTL Nieuws


 

Tweets

Vitaal Journaal
RT @ZGIJV: Onder het genot van koffie, thee en iets lekkers wordt er door de bewoners van de Venus ook in het nieuwe jaar volop genoten van…
Vitaal Journaal
RT @Franciscuszorg: Hoe ervaar jij de informatievoorziening in ons ziekenhuis? Meld je aan voor het cliëntenpanel en deel je mening! Kijk o…