Vitaal Journaal

Algemeen

ETZ bewaakt patiënt met nieuwe prothese thuis

De zorg voor patiënten met een nieuwe knie of heup houdt niet op na de operatie. Patiënten die uit het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) zijn ontslagen, krijgen voortaan elke dag een e-mail met een aantal vragen. De zorgcoördinator van de vakgroep Orthopedie bewaakt de antwoorden en neemt direct contact op met een patiënt als daar aanleiding toe is.


ETZ bewaakt patiënt met nieuwe prothese thuis


“We weten uit ervaring dat patiënten zich de eerste twee weken na de operatie vooral zorgen maken over de pijn, de wond en het zelf toedienen van de tromboseprikken. Daarom vragen we dagelijks rond het middaguur aan patiënten om aan deze drie aspecten een rapportcijfer toe te kennen, op een schaal van 0 to 10. Van helemaal geen tot heel veel problemen. De zorgcoördinator beoordeelt de in het ziekenhuis ontvangen scores en belt dezelfde middag de patiënt thuis als die een probleem ervaart”, legt orthopedisch chirurg Jacob Caron uit.
Onrust verminderen
Caron verwacht met dit nieuwe, in Nederland unieke initiatief de eventuele onrust bij patiënten na een operatie te kunnen verminderen. “Op deze wijze worden we actiever betrokken bij de revalidatie van onze patiënten. We willen hiermee voorkomen dat mensen bijvoorbeeld onnodig last hebben van pijn of een lekkende wond. Sowieso is het fijn om te weten hoe het met onze patiënten gaat, maar op deze wijze worden we ook gedwongen om onmiddellijk actie te ondernemen als de patiënt daar indirect via zijn antwoorden op de vragen om vraagt.”

Meten tevredenheid
Wekelijks worden ongeveer dertig patiënten in het ETZ met een nieuwe knie of heup weer op de been geholpen. Zorgcoördinator Ireen van de Voort denkt dat nagenoeg alle patiënten met zo’n prothese elke dag online de vragen gaan beantwoorden. “We meten al structureel de tevredenheid van onze patiënten en de effecten van de behandelingen via gevalideerde vragenlijsten, de zogeheten PROms. Hier doet bijna honderd procent van de patiënten aan mee. Dat zal bij deze nieuwe service niet anders zijn.” De eerste vragenlijst wordt vier dagen na de operatie gemaild. Dit wordt tot veertien dagen na de operatie nog elf keer herhaald. “We starten met patiënten die een nieuwe knie krijgen, daarna volgen de patiënten met een nieuwe heup.”

Zorgeloos genieten
Jolande Grijsbach (56) uit Tilburg is de eerste patiënt met een nieuwe knie die de vragen dagelijks gaat beantwoorden. “Ik maak beslist gebruik van deze nieuwe service. Want alleen thuis revalideren is toch anders dan in een ziekenhuis, met alle zorgverleners direct in de buurt. Op deze wijze houd ik elke dag via de mail rechtstreeks contact met het ziekenhuis en is de drempel heel laag om iets te overleggen of om hulp in te roepen.” Jolande Grijsbach organiseert al vele jaren samen met haar partner Henk van Doremalen de Tilburg Ten Miles. “Omdat ik voor mijn operatie snel in het ETZ terecht kon, kan ik gelukkig zelf 4 september bij de Ten Miles aanwezig zin om onze sponsors en partners te begroeten. Ik ga met mijn nieuwe knie zorgeloos genieten van dit mooie loopevenement.”


 

Tweets

Vitaal Journaal
RT @ZGIJV: Onder het genot van koffie, thee en iets lekkers wordt er door de bewoners van de Venus ook in het nieuwe jaar volop genoten van…
Vitaal Journaal
RT @Franciscuszorg: Hoe ervaar jij de informatievoorziening in ons ziekenhuis? Meld je aan voor het cliëntenpanel en deel je mening! Kijk o…